HENRY HEERUP


Heerup blev født i København i 1907. Han boede i sin barndom på Nørrebros Runddel. Han kom i lære som bl.a. litograf, bronzestøber og stenhugger 1922-27. Fra 1927-32 blev han uddannet på Kunstakademiet i København under Aksel Jørgensen Og Ejnar Nielsen, samt en kort tid på billedhuggerskolen.
Han debuterede i 1929 på en separatudstilling. Fra ‘42 var han medlem af Corner-Høstudstillingen, fra ‘43 - 49 af Høstudstillingen og fra ‘49 af Decembristerne.
Med udgangspunkt i sin jordiske og meget nære hverdag har Heerup skabt et fantasifuldt univers, hvor drøm og virkelighed væver sig sammen til en forbløffende helhed. Det umiddelbare udgangspunkt for Heerup er som regel en oplevelse af omgivelserne, der kalder på hans meddigtende evner og gør krav på at blive omsat til et billede; et stykke af virkeligheden bliver forvandlet af fantasiens omskrivninger. Symbolsproget med cyklen , klokken, hjulet , hjertet, forstret, overflødighedshornet og alle de andre letforståelige tegn for kærlighedslivet understreger hans umiddelbart fabulerende fortælleglæde.
I malerierne interesserer Heerup sig mere for farvens rene udtryk end for dens naturalistiske tilhørsforhold. Han var meget tidligt inde på denne tankegang. I 1927-28, i Aksel Jørgensens skole på Kunstakademiet, malede han en smuk, jødisk nøgenmodel, og i sit billede søgte han at give udtryk for sin betagelse af spillet mellem det sorte hår og den hvide hud ved at male håret grønt og huden gul. Heerup har også anvendt rene symbolfarver med oprigtig uskyld. Falskheden er gul, misundelsen er grøn, svanen hvid og hjertet rødt. Farverne kan være sarte og fintmærkende, navnlig i en periode fra midt i 30’erne og ind i 40’erne, men som regel er de stærke og direkte.
Heerup bevæger sig frit inden for et felt, der omfatter maleri, grafik, tegning og skulptur. Hans foretrukne udtryksformer er oliefarve, oliekridt, linoleumssnit, sten- og skraldeskulpturer. I arbejdet med skulpturerne bliver grænserne for hans fabuleringer afstukket af stenens form og natur. Under hugningen må den ikke miste sin karakter; dens tunge og umedgørlige kraft betyder noget afgørende for ham. I granitten kan han hugge fra, aldrig lægge til.. I skraldeskulpturerne gælder det modsatte princip; de stykkes sammen af alle mulige kasserede ting. For Heerup drejer det sig om at give alt det vragede skrammel nyt eventyrligt liv.
Selv om Heerup ikke har nogen relation til den abstrakte ekspressionisme i maleriet, tilhører han kredsen omkring kunsttidsskriftet Helhesten, Høstudstillingen og Cobra. Nogle af de fælles bestræbelser inden for denne kunstnerkreds gjaldt en ren umiddelbarhed i udtrykket, en ligefrem styrke i billedsproget og en frigørelse af fantasiens skabende kraft. Lige fra begyndelsen har Heerup haft disse egenskaber i sig som et naturligt medfødt talent og han har brugt det til at sætte præg på en lang række litografier, bogomslag og -illustrationer, bomærker, brugsgenstande o.lign. Heerup har udgivet en række bøger, bl.a. børnebøger.

Et par pussigheder om Heerup:
Det fortælles at han stiftede nissernes fagforening, som dog kun havde et medlem, nemlig ham selv.
Det siges også at han så længe han levede hver år gik på Assistens Kirkegård og besøgte H.C.Andersens grav på dennes fødselsdag. Han stod foran gravstenen og sang den tekst der står på den.


Henry Heerups grav


Tilbage til indledningen