DEN FORTÆLLENDE HAVE
Siden Assistens Kirkegård blev indviet i 1760, er omkring 300.000 mennesker blevet begravet her. På vores tur rundt i de grønne omgivelser, under de gamle hængebøge og ad kirkegårdens stier, kommer vi forbi en række af kendte og mindre kendte menneskers gravsteder. Heriblandt H.C. Andersen, Søren Kierkegaard og Niels Bohr.
For alle klassetrin. Varighed: 1 til 1 1/2 time. Skiftende undervisere.
DEN FORTÆLLENDE HAVE - UDVIDET
Tilbudet består af rundvisning med opgaver. Opgaverne udarbejdes i samarbejde mellem Iærer og rundviser inden besøget afhængigt af den enkelte klasses formål med besøget, interesser, alderstrin og af årstiden. Eksempler på opgaver: Vælg en person ud og tegn gravstedet. Udvælg "dit sted" på ruten skriv, tegn eller mal, hvad stedet siger dig. Tegn Jens Juels gravsted. Tegn et "barokbarn" og et barn, som ser ud som et barn. H.C. Andersen citat: "Se lidt på mig, så skal min historie gå op i dig." Find en blomst/ et træ/ en fugl/ en myre/ en statue eller noget andet på kirkegården og skriv dit eget eventyr. Tegn forskellige gravsteder og sammenlign disse i stil, historisk tid og menneskesyn.
For alle klassetrin. Varighed: 2-3 timer. Underviser: Lærer Kirsten Andresen m.fl.
NATUREN PA KIRKEGÅRDEN
Midt i tæt bybebyggelse ligger Assistens Kirkegard som et stort grønt område med gamle og sjældne træer og et rigt dyreliv. Under en vandring over kirkegården kan vi se nærmere på træer, vilde planter, levesteder for dyr, høre om økologisk parkpleje eller havekunst gennem tiderne.
For alle klassetrin. Varighed: 1-2 timer. Underviser: Biolog Dagmar Maria Honisch.
HVAD SKER DER, NÅR VI DØR?
Vi begynder i en kirke på Nørrebro, hvor I hører om, hvad der sker, når vi dør. Første del af besøget drejer sig om alle de praktiske spørgsmål, der møder de efterladte på f.eks. hospitalet og hos bedemanden. Anden del foregår på Assistens Kirkegård, hvor vi taler om de forskellige måder at blive begravet eller bisat på, både i fortid og nutid. Andre kulturers begravelsesskikke kan også inddrages i dette tilbud.
For alle klassetrin. Varighed: 2-3 timer. Underviser: Præsterne Anne Braad, Ivan Larsen, Flemming Pless m.fl.
SØREN KIERKEGAARD
Star man foran Søren Kierkegaards grav på Assistens Kirkegard, taler historien til os på en særlig måde. Beretningen om den danske filosof kan også fortælles med andre grave som baggrund, f.eks. Regine Olsens og H.C. Andersens. Snarere end et filosofisk foredrag er det en historisk beretning om manden bag de berømte tanker. Undervisningen foregår delvist som omvisning og delvist som fortælling i undervisningslokalet i Kapellet.
For folkeskolens 9.-10. klasse samt gymnasiet/HF. Varighed: 2 timer. Underviser: Sognepræst Flemming Pless.
H.C. ANDERSEN
"At lade gravene tale", er at besøge Assistens Kirkegård på H.C. Andersen måde. På kirkegården ligger mange personer begravet, som på en eller anden made havde en betydning i H.C. Andersens liv. Vi vil høre hvad hans venner og bekendte kan fortælle om ham. Det er ikke hensigten at fortælle H.C. Andersens livshistorie i kronologisk orden. Vi lader gravene fortælle brudstykker af hans liv, og slutter af ved H.C. Andersens egen grav.
For folkeskolens 7.-10. klasse. Varighed: 1 til 1 1/2 time. Underviser: Lærer Anne Larsson m.fl.
PROJEKT-VÆRKSTED
Projektarbejde bliver stadig mere udbredt såvel i uddannelsessystemet som på arbejdsmarkedet. Projektarbejdet repræsenterer en mulighed for at gøre tilegnelsen af viden mere vedkommende og spændende. Brainstorm, problemformulering, gruppearbejde, evaluering, vejledning, procesorientering .... Begreberne er mange, men hvornår fungerer projektarbejdet bedst, og hvor støder man på dets begrænsninger? Formidlingscentret tilbyder undervisning og vejledning - specifik som generel - i forhold til klassens individuelle projektforløb. Gerne med et specifikt emne som omdrejningspunkt.
For folkeskolens 7.-10. klasse samt gymnasie/HF. Varighed: 11/2 - 2 timer. Underviser: Stud.mag. Martin B. Justesen.
ANDRE TILBUD
Skoletjenesten kan også tilrettelægge andre forløb som et supplement til et emne, som I har haft, eller skal til at arbejde med. Eksempelvis emner som: Guldalderen, fortællingen, symboler med mere.
Alle klassetrin. Varighed: 1 til 1 1/2 time. Skiftende undervisere.
ETISK VÆRKSTED
Etisk Værksted hører under Formidlingscentret Assistens Kirkegård, som gennem udstillinger, rundvisninger, undervisning, og publikationer arbejder med kulturformidling. Kirkegården repræsenterer 238 års danmarkshistorie. Med Assistens Kirkegård som ramme formidler vi etik, filosofi, historie, kunst, kultur og natur. I Etisk Værksted forbindes det faglige med det etisk-filosofiske. Hvordan lever vi, hvilken verden ønsker vi, og hvilke tanker gør vi os om livet og døden? Etisk Værksted er oplevelse - fortælling - samtale - fordybelse - sammenhæng - åbenhed. Gennem konkrete opgaver gives der mulighed for en kreativ bearbejdelse af indtrykkene.
Tilbudene i Etisk Værksted kan bruges på forskellig måde: Som optakt til emnearbejde, som anskueliggørelse og uddybning til skolens undervisning eller som udflugt med vægt på den umiddelbare oplevelse. Der kan også aftales Iængerevarende forløb i forbindelse med emne- og projektarbejde.
Etisk Værksted henvender sig til folkeskolen og gymnasie/HF. De fleste tilbud kan også tilpasses voksenundervisningsområdet, som højskoler, daghøjskoler og VUC.
Priser: Afhængigt af undervisningstilbud. Aktuelle priser oplyses pr. telefon. Tilmelding på nedenstående telefonnummer, senest 2 uger før besøget.
FORMIDLINGSCENTRET
Formidlingscentret har til huse i Kapellet på Assistens Kirkegård. Aktiviteterne er bl.a. støttet af Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg, Kulturministeriets Tilskudssekretariat Kulturfonden, Egmont Fonden, og Bydelsrådet Indre Nørrebro.
Bestyrelsesformand:
Sognepræst Flemming Pless
Daglig ledelse:
Mag.scient.anth. Gitte Lunding Johansen
Assistens Kirkegård,
Kapelvej 2,
DK-2200 København N
Tlf.: 35 371917
Fax: 35 3719 71
Børn i Etisk Værksted på Assistens Kirkegård
I forordet til " Den Fortællende Have 1993", skriver tidligere borgmester for Københavns Magistrats 4. Afdeling, Peter Martinussen:
"Assistens Kirkegårds Formidlingscenter er en privat forening, men dens formål angår os alle: At formidle etik, moral, filosofi, personalhistorie, kunst og kultur med udgangspunkt i Assistens Kirkegårds åndelige og fysiske værdier."
Siden er skoletjenesten
Etisk Værksted, som formentlig er den eneste af sin art i
Danmark, blevet besøgt af mange børn og unge.
Arrangementerne med skoleklasser fra 1. til 10. klasse er i høj
grad sæsonbetonet, idet størstedelen af besøgene fra skolerne
ligger i forårs- og efterårsmånederne, hvor vi har besøg af
cirka 2 klasser dagligt. Selvom hovedparten af skoleklasserne
kommer fra København og Frederiksberg, kommer godt og vel en
fjerdedel af de besøgende skoler fra resten af landet.
For mange skoler er formålet med besøget at opleve en tur på
den over 200 år gamle kirkegård. Ved at tage udgangspunkt i de
personer, som ligger begravet her, kan undervisningen komme vidt
omkring, mulighederne er mangfoldige. Udover at bruge
Guldalderens billedkunstnere, komponister og forfattere som
ramme, kan hele Københavns historie gennem de sidste 200 år,
fra krige, helbredssituation, boligbyggeri, levnedsbeskrivelser
m.m., så og sige graves op af mulden.
"Noget tyder på, at det har været på
landet engang, for der er ret langt mellem gravstederne!" konstaterer
en dreng, som ellers var temmelig skeptisk, da han hørte om
København som fæstningsby, og at Kirkegården før 1760 havde
været tobaksplantage.
Nogle klasser bruger stedet som et led i et emnearbejde, der
eksempelvis kan være "Fortællingen" eller "H.C.
Andersen og hans tid". At selv de yngste børn kender H.C.
Andersens eventyr, kommer ofte klart til udtryk, når de står
ved hans grav og betragter gravstenen. Der er næsten altid et
eller flere børn, der skuffet udbryder:
"Hvorfor er hans sten så kedelig?"
Spørgsmålet giver naturligt anledning til
en snak om monumenternes udformning og om de forskellige
symboler, som indenfor en tidsramme har været det foretrukne
etc. På kirkegården bliver tiden "synlig" og
historien bliver tit udgangspunkt for en etisk diskussion.
Ofte indgår en rundvisning som optakt til et emne, andre gange
er det afslutningen på et emne. For de ældre børn sætter
oplevelsen tingene i perspektiv, og gør det, de arbejder med
mere konkret. I forbindelse med opgaver om for eksempel
personligheder, får et besøg på kirkegården betydning for
deres evne til at reflektere og relatere.
Inden for områder som filosofi og etik fungerer værkstedet som
en pendant til de mere og mere tivoliserede naturfaglige centre,
hvor børnene mættes med i forvejen nøje tilrettelagte
aktiviteter og hvor det let kommer til at dreje sig om at få
prøvet så meget som muligt. Når børnene er her på
kirkegården, kan de ikke så let zappe videre. Derfor er stedet
med til at give børnene en pause
fra de mange farverige indtryk og lettilgængelige tilbud, som
ofte er alt for dominerende i deres hverdag. Karakteren af stedet
og af formidlingen øger børnenes eftertænksomhed, hvilket vi i
høj grad kan udnytte, da vi ikke er bundet af læseplaner,
fagpensum eller nogen form for fagopdeling.
En lærer som bruger Etisk Værksted udtrykker det på denne
måde: "Fortællinger og samtaler giver
børnene billeder, som er af stor betydning for deres historiske
og kulturelle bevidsthed. Det støtter dem i at være skabende
mennesker med et levende sprog."
Den ramme, som kirkegården er, giver os et
helt konkret udgangspunkt og den fysiske kirkegård bliver et
inspirerende undervisningsrum.
Vi afstikker rammerne, men børnenes modenhed og spørgsmål er
det, der præger indholdet.
En dag, hvor vi på en tur med en 3. klasse er
standset op ved et af de mange familiegravsteder, er en af
drengene meget ivrig efter at vide, hvordan familien ligger
begravet: "Står kisterne ovenpå
hinanden? Står de på højkant? Eller ligger de ned ved siden af
hinanden?" er nogle af de spørgsmål
han stiller.
Efter at have lyttet og tænkt lidt over fænomenet
familiegravsted, udbryder en pige:
"Hvis min familie skal have et
familiegravsted, skal det være kæmpe stort, for vi er
nemlig.... " Hun giver sig til at
tælle:" ....21, ja, og så er der også
min mormor og hendes fisk, så er vi 23 der skal begraves!" Nogle
af børnene er tydeligt imponerede, men ikke alle og der er da
også en der hurtigt får fortalt hende, at man ikke må begrave
dyr på kirkegården.
Det bærende i undervisningsmetoden er fortællingen og dialogen.
I Etisk værksted aktualiseres den etiske
dimension, idet man træder ind på kirkegårdens område. En
vandring på kirkegården minder om, at livet har en afslutning
og at vi derfor bør tage vare på tilværelsen her og nu.
Ved at fortælle om livet i "hine
tider"; om familieforhold, kønsroller, arbejdsliv,
religiøsitet, natursyn og kærlighed, åbnes der op for samtaler
om, hvad der for den enkelte er kendetegnende for "det gode
liv." Hvad er det for et liv vi ønsker at leve?
"Børnenes spørgelyst om liv og død,
og om nogle af livets store spørgsmål er stor. Derfor er jeg
glad for at give dem en oplevelse af historisk, kulturel og
religiøs art." udtrykker en
klasselærer, efter hun med sin 2.klasse har deltaget i en
rundvisning på kirkegården.
Et af tilværelsens grundvilkår er, at vi har forskellige
opfattelser af livet og døden. Vi må hver især finde vore egne
holdninger og lære at acceptere de andres. I Etisk Værksted
overfører vi højskoletanken, den levende fortælling og den
meningsfyldte dialog, på samværet med børn og unge. Selv om
børnene lytter opmærksomt, når rundviseren fortæller om for
eksempel nogle af de historiske og kulturelle personligheder,
hvis gravsteder vi stopper op ved, er det i høj grad børnenes
spontane reaktioner, som danner baggrund for de samtaler, der
finder sted på kirkegårdsturen.
"Se! Der ligger Jesus begravet!" Det
udråb har vi tit hørt, når vi på vej hen til H.C. Andersens
grav kommer forbi et gravsted med et stort krucifiks. Mange børn
tror, at Jesus er begravet på Assistens Kirkegård, hvilket har
givet anledning til mange samtaler om Jesus og ideen om
opstandelsen.
Nogle af gravene er omkranset af et lavt jernstakit med en lille
låge i. Stakittet er ofte præget af mange års manglende
vedligeholdelse. Nogle af de små jerngitre er væltet, andre
står fint endnu, men med den detalje at den lille jernlåge
står en smule åben. En dreng, som havde lagt mærke til en
låge der stod lidt på klem, råbte spørgende: "Se
lågen ind til graven er åben! Er han så stået op fra de
døde? Er han så et spøgelse?"
I vores del af verden har vort forhold til
døden været mere eller mindre fortrængt, noget vi ikke gerne
har talt om, eller påtrængende brutal i massemediernes
fremstilling af den pludselige voldsomme død, ofte med volden
som en meget dominerende faktor. Etisk værksted giver børn og
unge en mulighed for at tale om døden på en helt konkret måde.
Fra hvad, der rent praktisk skal ske, når vi dør, til de
begravelsesformer man kan vælge imellem. På en rundvisning med
en 4. klasse siger en pige til sine klassekammerater: "
Når jeg dør, vil jeg hverken brændes eller i en kiste. Jeg vil
flyve op i himmelen på pony og sidde på en sky!"
"Det kan du ikke!" siger et andet
barn.
"Jo!" er
svaret.
Når vi har valgt at fokusere på den
daglige formidling, "hverdagen" er det, fordi den ofte
kommer til at stå i skyggen af de særlige arrangementer. Udover
de daglige rundvisninger til skolebørn, har Etisk Værksted
forskellige mærkedage, hvor der afholdes særlige arrangementer.
Den årlige skattejagt er blot et af dem. En begivenhed som
skattejagt på en kirkegård får naturligt mere opmærksomhed.
Derfor er det vigtigt ikke at glemme den funktion, som Etisk
værksted har, ved at være et dagligt tilbud, som ikke har sin
lige andre steder.
Kirsten Andresen, lærer & Anne Larsson, lærer, pædagog Marts 1998
Udstillinger m.m.
Formidlingscenteret har desuden skiftende
udstillinger, for øjeblikket
en der hedder "Ordets teater". Etisk værksted tilbyder
i den forbindelse undervisning for 8. 10. kl.
Den svenske kunstner Ingemar Thalin udstiller i Kapellet
"bogobjekter" under titlen "Ordets teater
en billedkunstners møde med Assistens Kirkegård".
Objekterne i udstillingen taler et billedsprog om ord! De enkelte
installationer er bygget op af bøger, bogstaver og ord, og
udstillingen giver således en ny måde at forholde sig til
"læsning af bøger". Efter besøget i Kapellet
(udstillingslokalet), bearbejdes indtrykkene i et litterært
værksted.
Oversigt over forløbet:
Oplysning om igangværende aktiviteter fås på tlf.: 35 37 19 17
Skattejagt for børn fra 3. 5.kl. arrangeres to gange om året, sidste fredag i maj og sidste fredag i september. Skattejagten er meget festlig og derfor særdeles populær, så hvis man vil sikre sig deltagelse skal man bestille i god tid.
Formidlingscenteret ligger inde med en stor viden om mange emner der knytter sig til kirkegården, og de er særdeles hjælpsomme med foreslag og henvisninger.
De ansøger desuden om at få penge til et nyt projekt, der handler om kulturformidling i et flerkulturelt samfund. Det må have interesse for lærere i dagen Danmark at få gode oplevelsesmuligheder og indfaldsvinkler til formidling af interkulturel forståelse, så lad os håbe det lykkes at komme igennem med ideen.
Materialekassen
Her er en lille liste med supplerende materialer, der kan bruges til undervisning.
Bøger:
Jens Estrup: Vælg dig selv (om Søren Kierkegaards
filosofi)
John Rydahl: Korsvejen, En bog om Søren Kierkegaard +
lærervejledning (Nyt Nordisk 95)
Grethe Pedersen: Symboler, tegn og mønstre, Holstebro
Kunstmuseum
Aviser og tidsskrifter:
Politiken, fredag 23. oktober 1998 3.sektion.
"En have til lyst og død"
Dansk 2/97 (Medlemsblad for Dansklærerforeningens
Folkeskolefraktion), Tema: Medier
AV-materialer:
Hans Scherfig, gr.99.4 i SFs katalog
Lysbilledserie med Hermann Vilhelm Bissens skulpturer
Internet-adresser:
H.C. Andersen:
http://itcd.ml.org/shame/hca/
http://www.kb.bib.dk/elib/lit/dan/authors/andersen/
Søren Kierkegaard:
http://www.webcom.com/kierke/
http://www.danbbs.dk/~ais/copenhagen/ass_krk.html
Søren
Kierkegaard og H.C. Andersen - et
undervisningsforløb:
http://www.laer-it.dk/fag/kri/eks/nfos/nfosfs.htm
Guldalderens billedkunst:
http://www.kulturnet.dk/kab-guldalder/
http://www.goldendays.dk/undervis.htm
Dan Turell:
http://home1.inet.tele.dk/jenskoch/turell.htm
assistens kirkegård |
hvordan går det til |
at vi som ville hylde tanken |
ved den yderste gravsten |
nu pludselig bevæges til døde |
af dette stofs tragiske skønhed |
hvordan går det til |
at kødet pludselig dufter |
så kyskt og salt som nogen øde havbugt? |
somom en kirkegård |
blot er for de døde: |
den eksisterer kun i kraft af livet |
og døden stirrer ikke mere på os |
dèr end andre steder |
selvom dens blik stadig er |
gennemtrængende grønt af væde og syrener |
da at våge trofast |
mellem vedbend og efeu |
at betænke denne store søvn |
hvis drømme udmøntes |
i kastanjernes funklende lys |
thi det er ikke altid de levende |
der trækker det længste strå |
døden er i virkeligheden lige så nær som livet |
klaus høeck |