M. L Nathanson ældste døtre, Bella og Nanna (1820)
De to unge piger ses i en sparsomt udsmykket
empire-stue med helt enkle paneler, vægfelter og møbler. Deres
kjoler er så fint afstemt til værelsets farver, at man fristes
til at tro, at Eckersberg har været med til at vælge deres tøj
til billedet. Billedopbygningen og opfattelsen af personerne er
præget af strenghed. Grupperingen af de to døtre-den ene en
face, den anden i profil-kan skyldes påvirkning fra Thorvaldsens
skulptur "De tre gratier", som billedhuggeren
formentlig gjorde de første udkast til, endnu mens Eckersberg
var i Rom.I begge tilfælde ses beslægtede kvindefigurer fra
forskellig synsvinkel, som en "variation over et tema".
Også billedets ringe dybde, nærmest som et relief, kan skyldes
påvirkning fra Thorvaldsen. Men det er også foreslået, at
maleriet bevidst har stræbt mod en gammeldags stil i billedet,
od det skulle skyldes påvirkning fra den samtidige primitivisme
i fransk og tysk malerkunst.
Pigerne var døtre af grosserer Mendel Levi Nathanson, en af
malerens trofaste støtter i de unge år. Under Eckersbergs
udenlandsrejse havde hans mæcen bestilt et stort religiøst
maleri, "Moses lader Det røde træde Hav tilbage og Faraos
hær oversvømmes "(1815), og to mytologisle billeder med
motiver fra Ovids beretning om Alkyone og Keyx. Bestilleren
modtog det førstnævnte, mens maleren kasserede de sidstnævnte.
Nathansen bestilte i stedet for to store genreagtige portrætter,
dels et familiebillede fra 1815, dels dette portræt.
Bestillerens ændrede interesse afspejler en generel ændring i
tiden-de mytologiske og religiøse emner veg for skildringen af
den borgerlige virkelighed.
Et brev fra Eckersberg til Nathanson dateret den 18. april 1820
fortæller om tilblivelse og giver indtryk af den travle
portrætmalers arbejdsvilkår :"Angaaende Maleriet af begge
Deres ældste Døtre, da er det temmelig nær færdigt, og jeg
skal ufortøvet skride til dets Fuldendelse."
Fra: Kasper Monrad: "Dansk Guldalder" (1994)