M. L Nathanson ældste døtre, Bella og Nanna (1820)

De to unge piger ses i en sparsomt udsmykket empire-stue med helt enkle paneler, vægfelter og møbler. Deres kjoler er så fint afstemt til værelsets farver, at man fristes til at tro, at Eckersberg har været med til at vælge deres tøj til billedet. Billedopbygningen og opfattelsen af personerne er præget af strenghed. Grupperingen af de to døtre-den ene en face, den anden i profil-kan skyldes påvirkning fra Thorvaldsens skulptur "De tre gratier", som billedhuggeren formentlig gjorde de første udkast til, endnu mens Eckersberg var i Rom.I begge tilfælde ses beslægtede kvindefigurer fra forskellig synsvinkel, som en "variation over et tema". Også billedets ringe dybde, nærmest som et relief, kan skyldes påvirkning fra Thorvaldsen. Men det er også foreslået, at maleriet bevidst har stræbt mod en gammeldags stil i billedet, od det skulle skyldes påvirkning fra den samtidige primitivisme i fransk og tysk malerkunst.
Pigerne var døtre af grosserer Mendel Levi Nathanson, en af malerens trofaste støtter i de unge år. Under Eckersbergs udenlandsrejse havde hans mæcen bestilt et stort religiøst maleri, "Moses lader Det røde træde Hav tilbage og Faraos hær oversvømmes "(1815), og to mytologisle billeder med motiver fra Ovids beretning om Alkyone og Keyx. Bestilleren modtog det førstnævnte, mens maleren kasserede de sidstnævnte. Nathansen bestilte i stedet for to store genreagtige portrætter, dels et familiebillede fra 1815, dels dette portræt. Bestillerens ændrede interesse afspejler en generel ændring i tiden-de mytologiske og religiøse emner veg for skildringen af den borgerlige virkelighed.
Et brev fra Eckersberg til Nathanson dateret den 18. april 1820 fortæller om tilblivelse og giver indtryk af den travle portrætmalers arbejdsvilkår :"Angaaende Maleriet af begge Deres ældste Døtre, da er det temmelig nær færdigt, og jeg skal ufortøvet skride til dets Fuldendelse."

Fra: Kasper Monrad: "Dansk Guldalder" (1994)


Tilbage til indledningen