Udsigt fra Dosseringen ved Sortedamssøen mod Nørrebro (1838)

På en stille sommeraften står to unge kvinder på en bådebro og ser efter en robåd, der langsomt fjerner sig på søen. Der udspiller sig ikke noget egentligt optrin, men alligevel fotælles der en historie. Det er en historie uden ord og handling, blot et stemningsbillede, hvor temaet anslås: afsked og adskillelse. At selskabet i båden i virkeligheden ikke kunne komme særlig langt væk på den lille sø, er helt uden betydning for billedets udsagn.
Maleriet hører-trods sit forholdsvis beskedne format (53x71.5cm) til blandt Købkes store, gennemarbejdede kompositioner. Til grund for billedet ligger den lille oliestudie af den samme udsigt, foruden flere tegninger, hvor han på væsentlige punkter justerede motivet. Købke har nok støttet sig til forarbejderne, men han har strammet kompositionen og trukket alle linier op, lige fra søbredden til flagstangen. Den ikke særlig iøjnefaldende forstadsnatur virker nu statelig og monumental. Farveholdningen har han endvidere ændret radikalt.Olieskitsens varme præg med den lette, lyse blå farve i himlen og vandet og de gulgrønne nuancer i græsset og træerne er i det store billede erstattet af en køligere tone. Himlen har fået et svagt grønligt skær i den kolde blå farve, og søen er let rødviolet. Den ændrede farveholdning er med til at betone, at også tidspunktet på dagen er flyttet. Studiens solskinsdag er erstattet af en mere stemningsfuld og poetisk sen eftermiddag kort før solnedgang. Der er kommet klart romantiske toner i billedet, og skildringen er hævet over den jævne hverdag.
En vigtig tilføjelse i billedet er flaget. Det er med til at gøre kompositionen mere markant, ligesom den røde farve afvejer de kølige nuancer. Samtidig styrker flaget det stemningsfulde og romantiske i billedet og understreger, at det er et dansk forstadslandskab, vi betragter, og det knytter maleriet til de nationale strømninger, der netop på denne tid tog et kraftigt opsving den.

Fra: Kasper Monrad: "Dansk Guldalder" (1994)


Tilbage til indledningen