Udsigt fra Dosseringen ved Sortedamssøen mod Nørrebro (1838)
På en stille sommeraften står to unge kvinder på en
bådebro og ser efter en robåd, der langsomt fjerner sig på
søen. Der udspiller sig ikke noget egentligt optrin, men
alligevel fotælles der en historie. Det er en historie uden ord
og handling, blot et stemningsbillede, hvor temaet anslås:
afsked og adskillelse. At selskabet i båden i virkeligheden ikke
kunne komme særlig langt væk på den lille sø, er helt uden
betydning for billedets udsagn.
Maleriet hører-trods sit forholdsvis beskedne format (53x71.5cm)
til blandt Købkes store, gennemarbejdede kompositioner. Til
grund for billedet ligger den lille oliestudie af den samme
udsigt, foruden flere tegninger, hvor han på væsentlige punkter
justerede motivet. Købke har nok støttet sig til forarbejderne,
men han har strammet kompositionen og trukket alle linier op,
lige fra søbredden til flagstangen. Den ikke særlig
iøjnefaldende forstadsnatur virker nu statelig og monumental.
Farveholdningen har han endvidere ændret radikalt.Olieskitsens
varme præg med den lette, lyse blå farve i himlen og vandet og
de gulgrønne nuancer i græsset og træerne er i det store
billede erstattet af en køligere tone. Himlen har fået et svagt
grønligt skær i den kolde blå farve, og søen er let
rødviolet. Den ændrede farveholdning er med til at betone, at
også tidspunktet på dagen er flyttet. Studiens solskinsdag er
erstattet af en mere stemningsfuld og poetisk sen eftermiddag
kort før solnedgang. Der er kommet klart romantiske toner i
billedet, og skildringen er hævet over den jævne hverdag.
En vigtig tilføjelse i billedet er flaget. Det er med til at
gøre kompositionen mere markant, ligesom den røde farve afvejer
de kølige nuancer. Samtidig styrker flaget det stemningsfulde og
romantiske i billedet og understreger, at det er et dansk
forstadslandskab, vi betragter, og det knytter maleriet til de
nationale strømninger, der netop på denne tid tog et kraftigt
opsving den.
Fra: Kasper Monrad: "Dansk Guldalder" (1994)