Familien Wagepetersen (1836)

Efter Bendz´død i 1832 var det især Marstrand, der kom til at nyde godt af Christian Waagepetersns interesse for kunst. Vingrossereren bestilte flere malerier og købte også andre af hans arbejder. Marstrand kom til at udføre et billede af familien i jhjemmet, ligesom Bendz havde gjort 6 år tidligere. Han har vist familien samlet i dagligstuen. Børnene er optaget af deres leg ved sofabordet, mens moderen må vende opmærksomheden fra strikketøjet, da barnepigen kommer ind med det yngste barn på armen. Kun én person mangler, nemlig husfaderen, der formodentlig er optaget af sine forretninger. Hans fravær er en påmindelse om, at grunlaget for borgerskabets økonomiske position var arbejdsomhed og flid. Personerne er grupperet mere levende og frit end i noget andet dansk familiebillede fra denne periode.Baggrunden er utvivlsomt, at de borgerlige normer nu var blevet en selvfølge og ikke længere behøvede at vises demonstativt frem. Den eneste, der virker unaturlig og anspændt er barnepigen. som er klædt i nationaldragt, og som ikke synes at befinde sig i sine rette omgivelser. Som andre barnepiger stammer hun fra landet( i dette tilfælde fra Hedeboegnen), for borgerskabet ønskede ikke, at deres børn kom i berøring med byproletariatet. Så hellere en barnepige fra et helt fremmed miljø. Hun gik altid i sin nationaldragt(hvilket landbefolkningen ellers ikke gjorde til daglig til denne tid).
Marstrands bestræbelser på at fremstille en borgerlig familie på dens egne betingelser blev mødt med anerkendelse i samtiden, og anmelderen ved Kunstforeningens tidsskrift "Dansk Kunstblad" skrev begejsrtet om maleriet, da det i 1837 blev udstillet på Charlottenborg.

Fra: Kasper Monrad: "Dansk Guldalder" (1994)


Tilbage til indledningen