Delhoved skov ved Skarre Sø (1847)

Det var i de store, monumentale skovlandskaber, at Skovgaards naturopfattelse for alvor kom til udtryk. Hans skove er aldrig tætte og uoverskuelige- han yndede tværtimod at lade betragteren få en vid udsigt mellem træerne, således at man bevarer overblikket. Træerne er ranke, og de er kun sjældent forblæste eller medtagne af stormvejr. Skovgaard har altid grupperet dem i en rolig rytme på billedet. Vejret forstyrrer næsten aldrig harmonien; der kan højst være tale om optræk til en enkelt regnbyge.
Det er en typisk dansk skov, med en skovsø i det fjerne, Skovgaard har skildret. Med sin omhyggelige redegørelse for alle detaljer har maleren villet vise, at forgrundens "ubetydelige" planter har lige så stor værdi og er lige så typisk danske som de statelige træer.
Maleriets figurer er ikke københavnere på udflugt, men sjællandske landboere fra en nærliggende landsby. Når maleren har valgt at indføje netop disse figurer, er det givetvis under påvirkning af kunsthistorikeren Høyen, der fra midten af 1840èrne opfordrede kunstnerne til at skildre landbefolkningens liv.

Fra: Kasper Monrad: "Dansk Guldalder" (1994)


Tilbage til indledningen